Archief:

9 november 2016
'Communistengoud en kerstengelen'
Een avond met auteur Marianne Vogel over de derde detective van Marianne Vogel: “Communistengoud en kerstengelen”, een Berlijnse thriller. De auteur werd geïnterviewd door literatuurkenner Herry Cornelius en de avond werd afgewisseld met lichtbeelden van Berlijn, de voormalige DDR en vijf prachtig vertolkte klassieke liederen. De bijzondere verbinding van een Zuidhornse schrijfster, het illustere Berlijn en de klassieke muziek is gemaakt door de Stichting ter bevordering van dingen die anders niet gebeuren.

30 maart 2014
Duitstalig zangfeest
Van Schubert tot Marlene Dietrich en van Du bist die Ruh tot Liebeskummer lohnt sich nicht. Op zondagmiddag 30 maart genoot een overvolle zaal van klassieke muziek en populaire Duitse liedjes uit de jaren vijftig, zestig en zeventig onder begeleiding van piano en accordeon. De Stichting ter bevordering van dingen die anders niet gebeuren organiseerde deze middag samen met een negental zangers en zangeressen in cultuurboerderij Westerklavier te Den Horn.

21 februari 2010

Concert voor stem en cello in Oostum
Roland Graeter, de Duitse cellist en stemkunstenaar, speelde in het kerkje van Oostum. Zijn bijzondere optreden is een mix van geïmproviseerde muziek en theater, waarbij zijn expressieve mimiek de klanken van stem en cello ondersteunen. De muziek is gebaseerd op middeleeuwse muziek, minimal music, klassiek en jazz, terwijl  in zijn stem en voordracht het dadaïsme van Kurt Schwitters doorklinkt. Expressief, soms meditatief, maar altijd open en toegankelijk, een theatrale luisterervaring!

14 november 2009

Presentatie van HET OOIT
Op 14 november 2009 werd het boek HET OOIT gepresenteerd in het Groninger Museum.
HET OOIT is het resultaat van jarenlang leven en werken in het wierdengebied van de voormalige Lauwerszee. De beleving van het landschap, van de dieren daarin, de geschiedenis en de steeds verder oprukkende stedelijke beschaving zijn duidelijk aanwijsbare elementen in deze cyclus. Daarmee verwijst de wat geheimzinnige titel zowel naar het heden als het verre verleden. HET OOIT is een metafoor voor de levensreis die niemand onberoerd laat.

9-12 mei 2008

Zingen en Zeilen 2008
Zingen, zeilen en samenspelen zang- en instrumentaal weekend op de Wadden met de zeilschepen 'Confiance' en ‘Anna Sophia’.

11 november 2007 Het 3e Oostumer Herfstfolkfestival
Een oud wierdenlandschap, woeste wolken, het sfeervolle kerkje van Oostum: een perfecte locatie voor de folk die zondag 11 november op de derde editie van het Oostumer Herfstfolkfestival te horen was. De ‘Stichting ter bevordering van dingen die anders niet gebeuren’ presenteert drie bijzondere folkbands die garant stonden voor een afwisselend programma: Sidaro uit Groningen, Oanbreide Hoazzen uit Friesland en tot slot Schraapstaal uit het westen des lands.

Pinksterweekend 2007 Zingen en Zeilen 2007
Een muzikaal weekend voor zangers en instrumentalisten op het wad. De muziek stond in het teken van 'zwervend over land en water', met muziek van middeleeuwen tot hedendaags, van klassiek tot folk en klezmer. Zeilen met 2 tjalken, droogvallen, muziek maken en het resultaat van de workshops werd ten gehore gebracht op Schiermonnikoog en in Zoutkamp.

4 maart 2007

Op Oostum
Een middag met muziek en teksten geïnspireerd door het kerkje van
Oostum, het Reitdiepdal en het Groninger landschap.
Dat de Groninger Ploegschilders hun inspiratie vonden in het Reitdiepdal is bekend, maar ook tal van schrijvers, dichters, muzikanten en componisten raakten geïnspireerd door het landschap en het kerkje van Oostum zoals Jan Boer, Gerrit Krol, Geert Mak, Jan Glas, Aafke Steenhuis, Irene Verbeek, Alfred Kossman en vele anderen. Op deze middag kon u kennis maken met hun werk, deels uitgevoerd door de kunstenaars zelf, deels uitgevoerd door leden van de Rederijkerskamers Eendracht (Zuidhorn) en Iovivat (Garnwerd).
De teksten werden ondersteund en afgewisseld met speciaal voor het kerkje van Oostum geschreven muziek in de stijl van Kurt Weill, Tom Waits, folk en minimal music. Locatie: het kerkje van Oostum.
De volledig uitverkochte voorstelling was een groot succes: uitvoerende werden na afloop bedankt met een langdurig applaus. "Morgen zal het gebeuren, waar ik al een paar dagen lang mijn zinnen op heb gezet. Een dagje uit naar het kleine dorpje, mijn kleine dorpje daarginds boven op de wierde". (Jan Boer).

12 november 2006 Het 2e Oostumer Herfstfolkfestival
Met m.m.v. Klezmer & Co, Sidaro, Van Verre en Lister. Deze vier groepen stonden op het programma en het aardige was dat iedere groep hapjes had gemaakt voor het publiek in het uitverkochte kerkje. We werden verwelkomd door de zeer spraakzame koster die blij was dat er weer eens zoveel volk in zijn kerk zat. Dat gebeurt inderdaad niet zo vaak meer.
Voor de volledige recensie, klik
hier.